En utmärkt kolumn av Paulina Neuding i Svenska Dagbladet idag, Orimligt se muslimer som småsyskon. Jag har alltid reagerat starkt när vänstern slutar se vissa grupper som vuxna människor med eget ansvar, för att istället skylla på väst, på staten eller arbetsgivarna eller några andra som utpekas som starkare, klokare och som därför skulle ha ansvar för andra människors beteeende. Det är detta som är svaghetens moral.
Paulina Neuding skriver om reaktionerna på Lars Vilks Muhammedteckningar och Geert Wilders koranfilm:
Vänsterifrån var resonemanget [om Vilks rondellhund] ändå detsamma som i turerna kring Wilders film. ”Hela världen verkar ha gått i barndom på sistone”, skrev krönikören Nina Wähä och förklarade: ”Konstnärer som gömmer sig bakom yttrandefriheten, som storebror Lars Vilks som ritar hundar som han vet kommer göra hans lillebror ledsen.”
Muslimer är våra småsyskon, var budskapet, i alla fall i moralisk mening. Och med den logiken blir det ett ansvar för storasyskonen i Väst att inte utsätta sina småsyskon för fel stimuli. För då kan det gå illa.
Att ta ansvaret ifrån hela grupper av människor är det värsta man kan göra, eftersom det betyder ingenting mindre än att man reducerar dem från människor till djur. Neuding skriver:
Men när de gör en europeisk debattör ansvarig för muslimska konsumenters val, reduceras muslimer från moraliska subjekt till småsyskon. Ansvaret för deras handlingar förskjuts från dem själva till icke-muslimer i väst. Därmed placeras muslimska bojkotter in i samma fack som skaderisker som vi annars . . . har ansvaret för: oförståndiga barn [eller] lösspringande hundar . . . Men då har man också slutat att betrakta människor i muslimska länder som vuxna och jämlikar.
Vi får aldrig sluta betrakta muslimer som människor med eget — eget!!! — ansvar. Att se dem som barn eller hundar som måste smekas medhårs vad de än tar sig för, därför att de inte begriper bättre, är att ta människovärdet ifrån dem. Muslimer har att, som Ayaan Hirsi Ali så vältaligt förklarat, lyfta sig ur koranens grepp och tolka sin religion ur samma vuxna, eftertänksamma, kritiska och analytiska perspektiv som kristna gjort sedan reformationen och upplysningen. (Andra intressanta bloggar om politik, islam, kristendom, fundamentalism, rasism, kränkt, islamofobi, integration, integrationspolitik, Fitna, terrorism, yttrandefrihet)