Här är mitt svar till Fredrik Erixons
replik Nyliberalismen är inte värdenihil på
min artikel kommunitär moral modern medicin.
Den här artikeln står dock bra för sig själv.
Mikro före makro i kommunitär
samhällssyn
Fredrik Erixon
siktar i sin intressanta polemik (ExAnte 2/96) mot mina
resonemang (2/95) in sig på det faktum att "det politiska
systemet blivit en tummelplats för moraliska tvister".
Kritik mot detta förhållande är nyliberalismens
kärna - och främsta styrka. Fredrik gör samtidigt
den kommunitära filosofin till något slags variant
på socialdemokratisk statscentralism.
Det är ett resonemang som inte biter,
utan i stället illustrerar bristerna i det nyliberala samhällsperspektivet
- och vansinnet med socialism. Min kritik mot dessa två
ideologier är deras strävan mot värdenihilism.
Fredrik har rätt i att jag bör konkretisera
på vilken nivå jag diskuterar, för just samhällsperspektivet
är centralt i detta sammanhang. Kort skulle min kritik kunna
sammanfattas med att dessa två ideologier saknar normer
för individens relation till medmänniskorna i den omgivande
gemenskapen.
Mellanmänskliga normer
Det kanske paradoxala, men geniala i de kommunitära
tankarna, är att om dessa mellanmänskliga normer vore
starka skulle staten inte behöva uttala en mängd normativa
preferenser. Eller uttryckt annorlunda: starka normer (i meningen
att de allra flesta lever efter dom) i grundläggande moralfrågor
är förutsättningen för att kunna flytta aktörsrollen
från statsmakten till medborgarna som individer i gemenskapen.
Enligt min mening börjar alltså
nyliberalerna i fel ände när de, som Fredrik Erixon,
i första hand talar om att avskaffa statens "normativa
utsagor på operationell nivå". Dessa utsagor
får i själva verket sin legitima styrka p g a att normer
på det individuella planet har urvattnats i vårt samhälle.
Parallellen med Alexis de Tocquevilles
demokratikritik är slående: när banden mellan
medborgarna tunnas ut, stärks banden till staten (alltså:
när problem uppstår vänder sig individen till
staten, inte till sina närmaste). I ett samhälle där
normerna och gemenskapen människor emellan är stark
blir staten närmast överflödig.
Då starka sociala band fångar
upp, hanterar och löser olika mänskliga problem, innan
problemet hunnit göra individen till en klient i en statsbyråkrati,
har vi ett samhälle som inte bara är friare, det genererar
också självrespekt och samhörighet.
Värdenihila relationer
Socialismen lägger den normativa makten
- ja, all makt - i händerna på staten. När medborgaren
blivit ett maktlöst offer, som en del av ett anonymt kollektiv,
kan hon naturligtvis inte vara ansvarig för sina handlingar.
Hon lever alltså i ett värdenihilistiskt tillstånd.
Inget är rätt och inget är fel i hennes agerande
som individ, för hon rår ju inte för det.
Nyliberalismen strävar tvärtom till
så liten statlig inblandning som möjligt. Men inte
bara det. Fredriks formulering, om att den värdenihila utgångspunkten
på operationell nivå är eftersträvansvärd,
betyder att också vi som enskilda människor inte behöver
- för det är varken rätt eller fel - lägga
oss i andra människors liv. (Till skillnad från socialismen
är dock, det ska medges, individen i det nyliberala samhället
ansvarig för sina egna handlingar.)
Ingen av dessa båda ideologier har således
något svar på hur relationen mellan människor
bör vara. De ska väl vara goda, invänder någon.
Ja, men i så fall måste de svara, inte bara på
frågan "vad är gott?", utan också hur
goda relationer upprätthålls, hur de kan stärkas
och utvecklas.
I oförmågan att svara på dessa
frågeställningar finns förklaringen att söka
till de ökande problemen med våld, ansvarslöshet,
likgiltighet och uppgivenhet i vårt moderna västerländska
välfärdsstater. Människor lever inte av bröd
allena.
Människor har, i den blanding av
socialism och liberalism som praktiseras i dag, givits rättigheter
och frigjorts från skyldigheter. Frihet från ansvar
har varit ett gemensamt mål för socialister (frihet
från ansvar för sig själv) och nyliberaler (frihet
från ansvar för andra).
Aristoteles dygder
Svar på hur medborgarnas samspel kan
utvecklas finns däremot på annat håll. Dygderna
är, så som Aristoteles beskrev dem, de goda
handlingar som ger livet kvalitet. Det gäller grundläggande
värden som det förhoppningsvis finns en bred enighet
om vilka de är: goda rättesnören för alla
individer (alltså inte kollektiv) oavsett omständigheter.
Det handlar om ansvar, självdisciplin
och flit i motsats till lättja, lathet och ansvarslöshet.
Om medkänsla, vänskap, lojalitet och storsinthet i motsats
till egoism, skrytsamhet, fåfänga. Om ärlighet,
mod och uthållighet i motsats till lögnaktighet, feghet
och otålighet. Detta är lätt att säga men
kräver en hel livsgärning för att uppnå i
handling och som personlig karaktär.
Genom att sträva efter sitt eget inneboende
"telos" (mål om lycka, livskvalitet) - vilket
sker genom strävan efter ett liv i enlighet med dygderna,
vilka i sin tur tar sig uttryck i hur individen agerar gentemot
andra - utvecklar hon relationer som bygger på tillit, förtroende
och respekt.
Det finns hos Aristoteles något som påminner
om Adam Smiths osynliga hand, fast då över medborgarnas
individuella samverkan i gemenskapen: allas strävan efter
sin egen lycka i enlighet med dygderna, ger av sig själv
samtidigt det gemensamt bäst fungerande samspelet mellan
människorna.
Politisk eller privat moral?
De gemensamma normerna tar, som Fredrik berör,
sin utgångspunkt i människors samspel och kulturmönster
i gemenskapen. Hur ska denna moral betecknas? Som privatmoralisk
eller politisk? Poängen hos Aristoteles moral är att
den på samma gång är båda.
Människan är ett politiskt djur,
hon lever i ett ständigt samspel med andra. Hon kan bara
uppnå privatmoralisk tillfredsställelse genom att agera
enligt dygderna, och när hon strävar efter dem kan hon
inte undvika att i handling agera stödjande, uppfostrande/tillrättavisande
och ansvarstagande också gentemot medmänniskorna i
en större gemenskap än familjen. Utövandet av moralen
begränsar sig således inte till den privata sfären
utan är också en del av den gemensamma, politiska sfären.
Här är det viktigt att påpeka
att Aristoteles definition av politik är vidare än den
moderna (som ju avgränsar sig till statens legitima tvångsmakt).
Politik är det när vi som människor agerar gentemot
den omgivande gemenskapen, när vi agerar i det civila samhället.
Enligt min mening borde mycket av politiken flytta från
de offentliga institutionerna till det civila samhället.
Solidaritet, altruism och ansvar får
en mycket större kraft när den utövas praktiskt
av medborgarna i vardagen, än när den utövas som
affischkampanjer på bussar eller allmänt svammel från
något statsråd.
Sandel och skalfrågan
Det är också detta som Michael
Sandel berör i sin artikel i The New Republic,
som Fredrik utförligt citerar. Men Fredrik valde bort det
väsentliga i den: definitionen av, nivån på gemenskapen.
Fredrik utgår självklart från staten som den
aggregerade nivån av gemenskapen. Men så skriver inte
Sandel. Han menar om kommunitärerna:
"They say that certain of our roles are
partly constitutive of fthe persons we are - as citizens of a
country, or member of a movement, or partisans of a cause"
och "the communitarian is troubled by the tendency of liberal
programs to displace politics from smaller forms of association
to more comprehensive ones".
Det som gör storskaliga samhällen
så sårbara är inte att de omfattar många
människor, utan det faktum at relationerna mellan människor
har förlorat sin kraft att förena dem. I stället
glider människor isär och blir anonyma för varandra,
poängterar Sandel.
Skalfrågan har helt enkelt avgörande
betydelse för hur abstrakta principer utfaller i verkligheten.
Fredriks resonemang håller bara om vi bortser från
denna avgörande aspekt, vilket vi naturligtvis inte kan göra.
Socialister och liberaler talar i abstrakta,
generella termer om politik i makrotermer, alltså på
statlig nivå. Och därmed om politikens vara eller inte
vara enbart på denna nivå. Kommunitärer
talar om politik på lokal nivå, i gemenskapen, mellan
människorna i vardagen. Kommunitärer är alltså
överens med liberaler om att centralstyrd statlig politik
är skadlig, samtidigt som man är överens med socialister
om att politik behövs.
Men då politik bland, av och för
människorna i en överblickbar gemenskap. Det är
en politik av helt annan karaktär än den som behörskar
arenan i dag.
Grundfelet hos socialismen och liberalismen
är alltså att de hänger upp sig på relationen
mellan individ och stat. Denna relation är för visso
viktig, men den är långt ifrån tillräcklig
för att förklara och beskriva ett samhälle. För
det krävs också en teori om relationen mellan medborgarna
sinsemellan i ett samhälle.