Högerstudenten Fredrik Erixon (ingen släkting
till mig
) gjorde en replik i ExAnte på min
artikel kommunitär moral modern medicin.
Jag återger här Fredriks artikel i fulltext för
den som vill följa vår diskussion och sedan ta del
av mitt svar Mikro före makro i kommunitär samhällssyn.
Nyliberalismen är inte värdenihil
I ExAnte (2/95) recenserade Dick
Erixon en nyutkommen antologi om kommunitärt tänkande,
New Communitarian Thinking, och jag vill i denna artikel
replikera på de åsikter som framfördes i recensionen.
Det kan tyckas vara märkligt att polemisera
mot en recension, men som jag uppfattade Dick Erixons artikel
handlade den inte bara om den recenserade boken. I huvudsak byggde
recensionen på resonemang om den aktuella filosofiska diskursen
kommunitarism - ett fenomen som enligt Dick Erixon lägger
en teoretisk grundval för lösningar på samhällsproblemen.
Den bild som Erixon målade av kommunitarismen
stämmer inte överens med min egen och det tänker
jag försöka påvisa här. Jag tänker också
argumentera mot denna filosofi och påvisa ett bättre
idésystem som jag ser i (ny)liberalismen. Förhoppningsvis
uppfattar läsarna detta anslag som intressant.
Är nyliberalismen och socialismen värdenihila?
Som Dick Erixon skriver i sin artikel handlar
diskussionen kring kommunitarismen om moral, och det är ett
ämne som rymmer många känsliga strängar.
Orsaken till att detta blivit en politisk fråga bygger på
att det politiska systemet blivit en tummelplats för moraliska
tvister. Och det tycker Dick Erixon, till skillnad från
mig, är bra - politiken ska uttrycka uppfattningar om det
goda. En värdenihil uppfattning, som Axel Hägerström
starkt propagerade för, betraktas av Erixon som den stora
fienden i detta sammanhang.
Erixon driver i detta avseende sin tes väl
men stöter på problem när han hävdar att
socialismen och (ny)liberalismen är samtidens värdenihila
uttryckssätt. Från mitt perspektiv stämmer inte
jämförelsen mellan dessa ideologier och Hägerströms
värdenihilism, och Högerström skulle, milt sagt,
starkt opponerat mot en sådan tolkning. Socialismen - såväl
den reala som den reformistiska (och även marxismen) - är,
för det första, inte alls värdenihil utan rymmer
en rad moraliska utsagor om vad som är rätt och vad
som är fel.
Detta gäller inte bara på basal
nivå utan även i en operationalistisk mening. Denna
tes kan bevisas empiriskt genom att analysera den svenska välfärdsstatens
moraliska funktioner. De moraliska ideal den följer, exempelvis
jämlikhet och jämställdhet, passar inte alls in
i ett värdenihilt schema (är det värdenihilt att
ge barnbidrag, bostadsbidrag och punktbeskatta tobak och alkohol?).
Det är snarare så att det finns ett starkt kommunitärt
synsätt i den svenska välfärdsstaten eftersom begreppet
autonomi inte har någon giltighet.
Detta perspektiv anlade den danske statsvetaren
Johan P Olsen i den svenska maktutredning som gjordes i
slutet av åttiotalet.Inte minst uppenbarar sig statens normativa
preferenser i den svenska invandringspolitiken som under hela
efterkrigstiden betraktat assimilationen som det centrala. Det
visas med all önskvärd tydlighet av Tomas Gür
i boken Staten och nykomlingarna (City University Press).
(Ny)liberalismen är, för det andra,
inte heller värdenihil. Jag har aldrig hört någon
(ny)liberal säga att mord och stöld inte spelar någon
politisk roll. Till skillnad från socialismen rymmer (ny)liberalismen
inga normativa utsagor på operationell nivå. Det är
snarare så att den sätter upp basala ramar - motiverbara
med såväl naturrättsliga som konsekvensetiska
argument - som människor kan agera utifrån.
Och jag tror det är i det avseendet som
Dick Erixon menar att (ny)liberalismen är värdenihil.
Således menar jag att den operationellt värdenihila
utgångspunkten - om man kan uttrycka det så - inom
(ny)liberalismen är eftersträvansvärd. Men som
helhet är (ny)liberalismen inte värdenihil.
En deskriptiv lärdom
Det kommunitära tänkandet är
ett komplicerat idésystem som rymmer en rad interna motsättningar.
På grund av dessa kan tolkningarna av det kommunitära
bli ganska väsensskilda. En markering som bör göras
är att skilja de privatmoraliska ståndpunkterna från
de politiska. Några kommunitärer menar att deras idéer
inte är applicerbara på politiken utan endast utgör
en moralfilosofi som människor bör ledas av. Andra kommunitärer
menar att politiska slutsatser kan dras av deras tänkande.
Det som är av intresse i denna artikel är de politiska
slutsatserna.
En av det kommunitära tänkandet som
jag finner riktig är kritiken mot de liberala teorier (exempelvis
John Rawls' veil of ignorance) som utgår från
en syn på människan som exkluderar de gemenskaper och
kulturer som alla individer, mer eller mindre, omfattas av. Människan
är inte en atomiserad varelse som inte påverkas av
sin omgivnings reaktioner utan interagerar utifrån de sociala
institutioner som finns i samhället. Således bestäms
varje människas handlande utifrån normer som existerar
i just det samhället.
Detta normsystem är väldigt viktigt
för samhället, inte minst vad gäller de ekonomiska
resultaten. Som både Douglas North och Robert
Putnam visat på senare tid, avgörs samhällets
ekonomiska framtid i hög grad av det sociala kapital och
de institutioner som existerar.
Diskussionen om individens behov av ett socialt
sammanhang är också en central del i den liberale nobelpristagaren
F A Hayeks politiska filosofi. Hos Hayek finns ingen deontologisk
premiss som förutsätter att människor är obundna
till någon form av normstruktur. Detta perspektiv hoh Hayek
har bland annat statsvetaren Mats Lundström diskuterat
i sin doktorsavhandling Politikens moraliska rum, och Lundström
relaterar denna uppfattning till det kommunitära tänkandet.
Hur som helst är Hayek en (ny)liberal
förgrundsfigur som presenterat grundvalarna för ett
fritt och rättvist system. Hans synsätt delas också
av många andra (ny)liberala gurus. Således finns det
a priori ingen konflikt mellan vissa liberaler och kommunitärer
i synen på individens behov av gemenskap.
Den normativa ansatsen
Konflikten mellan dessa båda idéer
ligger, som sagt, främst på ett politiskt normativt
plan. En vanlig uppfattning bland många kommunitärer
är att den kultur och gemenskap som finns i samhället
ska uttryckas i lagstiftning och politik. Politikens mål
är att forma det gemensamma bästa och den kanadensiske
filosofiprofessorn Will Kymlicka redogör för
denna tanke i boken Modern politisk filosofi:
"I ett kommunitaristiskt samhälle
uppfattas däremot det gemensamma bästa som en bestämd
föreställning om det goda livet, en föreställning
som reglerar samhällets 'livsstil'
En kommunitaristisk
stat bör uppmuntra människor att hysa föreställningar
om vad som är värdefullt och överensstämmer
med samhällets gemensamma 'livsstil'. En kommunitaristisk
stat är såldedes en perfektionistisk stat, eftersom
den förutsätter en offentlig rangordning av olika levnadssätts
värde."
Kymlicka är tämligen kategorisk i
sin beskrivning av kommunitärt tänkande och han berättar
inte om de kommunitärer som endast menar att tankesättet
bara är en privatmoralisk utsaga. Ett annat perspektiv hos
vissa kommunitärer som Kymlicka inte presenterar, men som
Lundström i olika sammanhang har utvecklat, är värderelativismen.
Kommunitarismen är ingen universell teori
utan det gemensamma bästa - det perfektionistiska - bestäms
av den rådande kulturen. Således gäller andra
moraliska påbud i Afrika än i Västeuropa. I sin
förlängning, och in absurdum, kan denna teori motivera
mord i vissa kulturer men inte i andra. Någon sådan
tanke har emellertid mig veterligen inte presenterats.
Sandels kommunitarism
Det intryck jag får av Erixons artikel
är att han upplever kommunitarismen endast som en privatmoralisk
skola som åter lyft fram de aristoteliska dygderna i ljuset.
I artikeln nämns överhuvudtaget inte de politiska slutsatser
som vissa kommunitärer diskuterar, utan det normativa tänkandet
åsidosätts till förmån för den moralfilosofiska
delen av kommunitarismen.
För att stärka sin argumentation
tar Erixon upp Michael Sandels bidrag i New Communitarian
Thinking och resonerar kring hans filosofi. Jag har läst
andra alster av Sandel och i dessa uttrycker han klart de politiska
möjligheterna i sin kommunitarism. Den bild jag har av Sandel
skiljer sig alltså ganska markant från Dick Erixons
och för att nyansera den uppfattning som tidigare presenterats
för ExAntes läsare ska jag lyfta fram en del
citat av Sandel.
I en rubrik i tidskriften New Republic
skriver Sandel bl a "The communitarian critics, unlike the
modern liberals, make the case for a politics of the common good.
Recalling the arguments of Hegel against Kant, they
question the liberal claim for the priority of the right over
the good." Sandel fortsätter med konkreta frågor
för att tydliggöra politiska möjligheter i en kommunitär
stat:
"
communitarians might support public
education in hopes of equipping students to become good citizens,
capable of contributing meaningfully to public deliberations and
pursuits
Communitarians would be more likely than liberals
to allow a town to ban pornographic bookstores, on the grounds
that pornography offends its way of life and the values that sustain
it
communitarians would be more willing than some right-orientated
liberals to see states enact laws regulations plant closings,
to protect their communities from the disruptive effects of capital
mobility and sudden industrial change."
Alla dessa citat från Sandel visar med
önskvärd tydlighet det normativa i hans kommunitarism.
Lagar mot pornografi och kapitalets rörlighet kan motiveras
från ett sandelskt perspektiv. Citatfloran skulle kunna
utökas med alster från många andra kommunitärer
(exempelvis Charles Taylor och Alisdair MacIntyre),
men av utrymmesskäl tar jag inte upp dessa.
Ett anant synsätt
Konflikten mellan (ny)liberalismen och den
normativa kommunitarismen uttrycks klart i ovanstående citat.
Kommunitarismen hyser ingen sympati för den enskilde individens
preferenser och man ser samhället som en kollektiv moralisk
enhet som kan korrigeras med politiska hjälpmedel.
Denna konstruktiva rationalitet är inkompatibel
med (ny)liberalismen i den meningen att man inte ser människan
som samhällets enda moraliska enhet. Det kollektiva goda
går före det rätta.
I stället menar jag, och många andra
med mig, att ett rättvist samhälle konstitueras av en
neutral stat som i en operationalistisk mening inte påvisar
moraliskt goda åsikter för människor. Alla människor
ska efter sin egen förmåga kunna förverkliga de
preferenser hon hyser och dessa ska staten inte kunna operationalisera
bort.
Den liberala kritiken skulle kunna uttryckas
i många andra termer men jag tror att det står klart
för alla att skiljelinjen på ett teoretiskt plan är
ganska skarp.
Fredrik Erixon
är redaktionssekreterare för Svensk
Linje, organ för Fria Högerstudenters förbund.