Recension av En bonde
blir statsminister - Thorbjörn Fälldin samtalar med Arvid Lagercrantz
(Albert Bonniers Förlag, 1998) i Svensk Tidskrift (nr 6 1998).
Bergfasta värden utan ideologi
Några unga politiker i ångermanländska Högsjö
ville i början av 50-talet planlägga ett område för
tre trevåningshus så att ungdomar i bygden kunde flytta hemifrån
när de gifte sig men ännu inte hade pengar nog att köpa
egen fastighet. Byggnadsnämndens arkitekt gjorde tummen ner, eftersom
det ansågs vara direkt olämpligt att bygga hyreshus i en mindre
by i kommunen. För att understryka det idiotiska i förslaget
kallades länsarkitekten till byggnadsnämndens sammanträde.
En av ungdomarna satt i nämnden och argumenterade för saken och
länsarkitekten härsknade till och sa: "Någon byggenskap
där borta kan bara ske över min döda kropp". Den unge ledamoten
hemställde då att detta yttrande skulle tas till protokollet.
Det tog hus i helsike. Arkitekten blev tvärilsk och frågade
om man tvärt emot reglerna förde debattprotokoll i byggnadsnämnden.
"Det gör vi inte, men vi brukar alltid notera i protokollet när
det kommer besked från någon myndighet och länsarkitektens
uttalande är ett besked så gott som något", replikerade
den unge bråkstaken som besvärade sig till länsstyrelsen,
såg till att rita översiktsplan med hyreshus och överklagade
avslag till Byggnadsstyrelsen. "I vanlig ordning fick vi avslag. Arkitekter
SAR finns ju på alla nivåer", berättar politikern som
besvärade sig hos regeringen och uppvaktade ansvarigt statsråd,
som beviljade bygglov.
När landshövdingen senare frågade den unge kommunpolitikern
hur han bar sig åt svarade han: "Ja, kan du tänka dig, vi använde
exakt samma argument som när vi uppvaktade dig."
Historien berättas i En bonde blir statsminister (Albert
Bonniers Förlag, 1998). Den unge rebellen är Thorbjörn Fälldin,
som i samtalets form ser tillbaka på sitt liv i en memoarbok författad
av radiomannen Arvid Lagercrantz.
Öppenhjärtig Fälldin
Intervjuoffret är förvånansvärt öppenhjärtig,
framför allt om sin uppväxt och om den miljö i vilken han
formats. Pliktkänsla. Ihärdig strävan att stå på
egna ben och med små resurser komma framåt. Båda fötterna
i myllan. Inte ovan vid hårt kroppsarbete. Stark integritet och envishet
som uppfattas som rebellisk. Mycket av det som kom att känneteckna
Thorbjörn Fälldin som partiledare och statsminister får
sin förklaring. Boken blir till en fond för hans agerande som
centralfigur i svenskt politiskt liv under femton år på 1970-
och 80-talen.
Den unge Fälldin stämmer väl in
i den bondeförbundska traditionen, där det naturliga var att
man hade små ekonomiska resurser men samtidigt en mycket stark vilja
att bestämma över sitt eget liv och att man därför
bar på en tydlig misstänksamhet, om inte förakt, mot överheter
som trodde sig veta bättre. Det är mot denna bakgrund vi ska
se hans omtalade "ramviksmodell", där han som statsminister testar
den föredragande expertisens kunskap om förslagens konsekvenser
genom att fråga hur de påverkar en angiven person, exempelvis
bensinmacksföreståndaren, hemma i Ramvik.
Ofta fick de föredragande bakläxa, eftersom de bara kunde
argumentera i makropolitiska termer, men inte förklara hur den statliga
aktiviteten skulle påverka enskilda människor ute i verkligheten.
Boken visar vilken hunger efter kunskap som Thorbjörn
Fälldin burit med sig från sin ungdoms självstudier, genom
den unge riksdagsledamotens lusläsande av riksdagshandlingarna, till
statsministern som kunde mer om regeringens ärenden än föredragande
statsråd. Denna utgångspunkt i fakta och kärv verklighet
kanske förklarar varför Fälldin hade lätt att umgås
med Marcus Wallenberg ("Han var vidsynt, en färgstark människa.")
och Curt Nicolin ("Det är få människor jag haft så
stort utbyte av."), men aldrig kom på talefot med Olof Palme ("Det
var som om han inte såg mig. Då slutade också jag att
heja.").
Fälldins förtroendefulla relationer med näringslivets
toppar är memoarbokens största nyhet. Det var relationer som
Gösta Bohman aldrig fick veta, men hade misstankar om: under regeringstiden
förbryllades ekonomiministern över att statsministern alltid
kände till de stora nyheterna inom svenskt och internationellt näringsliv
före honom själv och frågade Fälldin: "vad fan har
du för informationskällor?" - utan att få besked.
Ideologi får andra sköta
Trots den personliga tonen och Fälldins så karaktäristiska
och genuina språk, är boken ändå en besvikelse för
den som vill veta mer om hans politiska och ideologiska bevekelsegrunder.
Visserligen lär han ha sagt att "det där med ideologi får
andra sköta", men det är samtidigt få som varit så
konsekventa i sitt politiska hantverk som honom. I centerpartiet cirkulerar
i dag lika många anekdoter om Thorbjörn Fälldin som om
Gunnar Hedlund. Men till skillnad från Hedlunds ofta opolitiska ironier
bottnar Fälldins sarkastiska humor i djupa och bergfasta värderingar.
Som när kvinnoförbundets ordförande i partistyrelsen
gjorde en lång plädering till förmån för obligatorisk
föräldrautbildning. När hon var klar blev det tyst. Efter
en stund sa Thorbjörn Fälldin sävligt och eftertänksamt,
medan han satt tillbakalutad och omsorgsfullt stoppade pipan, att "kvigorna
hemma på gård'n behöver ingen föräldrautbildning…"
Frågan dog.
Anekdotens sanningshalt är oklar, men den säger en del om
Fälldins värderingar. Han var en politiker som insåg politikens
begränsningar och inte lät sig fångas av kollektivismen
och plantänkandet som impregnerade opinionen på 1970-talet.
Tidsandan var helt enkelt Fälldins största motståndare.
Efter sin avgång har han sagt att han saknade den pedagogiska förmågan
att förklara sin politiska linje. Det är inte svårt att
förstå självkritiken, med tanke på att han fick minst
lika hård och oförsonlig kritik inifrån sitt eget parti
som från Olof Palme. Det har många gånger hävdats
att Thorbjörn Fälldin låg till höger om sitt parti.
Men de värden som indirekt och mellan raderna kommer till uttryck,
mindre i memoarboken men väl under hans aktiva tid, har djupa rötter
i bondeförbund och centerparti. Äganderätt, småskalighet,
decentralisering och personligt ansvar är kärnan hos honom i
lika hög grad som i den politiska rörelse han ledde.
Problem med radikal fraktion
Problemet var att den yngre generation som fick allt större inflytande
samtidigt som Fälldin blev partiordförande, inspirerades mer
av 68-vänsterns radikalism än av det egna partiets värdegrund.
De hantverkare och småföretagare som på 60-talet lade
grunden för partiets inbrytningar i storstäderna manövrerades
under 70-talets första hälft ut av de unga radikalerna med Olof
Johansson i spetsen.
Thorbjörn Fälldins kritiskt prövande - rent av konservativa
- attityd gentemot nya och storskaliga samhällsprojekt som kärnkraft
förenades med radikalernas önskan att göra uppror mot "storkapitalet".
Men han mötte ingen förståelse, när han exempelvis
i valrörelsen 1979 menade att Sverige nu måste börja konkurrera
med priset och därför hålla tillbaka löneökningarna,
eftersom omvärlden tagit in det försprång i kvalitet som
svenskt näringsliv haft, som en följd av att vi stått utanför
två världskrig. Inte heller statsministerns kursändring
i början av 1980-talet, då svenska staten för första
gången började strama åt genom att bl a införa två
karensdagar i sjukförsäkringen, gillades av den radikala fraktionen
i partiet.
Det framgår i memoarboken att Fälldin inte var till freds
med partistyrelsens förberedelser inför centerstämman 1985,
då han varit sjukskriven för magsår. "Besluten spretade
åt många olika håll. Jag sa mig att det skulle bli fruktansvärt
svårt att möta väljarna med sådana besked." Av detta
förstår vi att han ville ha ett samlat politiskt budskap, men
hur han ville att det skulle se ut, får vi inget besked om.
Inte heller berörs den interna splittringen, som uppenbarligen
fortfarande är ett för känsligt ämne att tala om. Det
är synd. Splittringen mellan centerpartiets genuint borgerliga idétradition
och vänsterinfluerad grön radikalism sargar ännu i det sena
90-talet partiet så svårt att det nu står på randen
till att utplånas. Thorbjörn Fälldins
beskrivning av partiets budskap som "spretar åt många olika
håll" är i högsta grad giltigt i dag.
Dick Erixon