Svaghetens moral förödande
"Det finns säkerligen ingen politiker som inte någon gång sagt att vi måste slå vakt om de svaga människorna. Svagheten lyft alltid fram, svagheten blir en särskild slags moral. Synen på välfärdssystemet inrättas med tanke på att de svaga skall bli svaga, inte med målsättningen att de svaga skall växa och bli starkare (…)
Jag har läst Dick Erixons lilla bok Svaghetens moral (Timbro, 1999) där man kan hitta många intresseväckande tankar. Han utgår från hypotesen att det inte finns några svaga grupper i samhället. Han menar att själva tanken och uttrycket 'svaga människor' är kränkande. Han anser att alla måste fokusera på hur vi på bästa sätt skall stimulera de starka sidorna som finns hos människorna och sluta vädja till de svaga sidorna. Det borde vara en rättvisetanke att belöna personliga framsteg och ansvarstagande, inte uppmuntra ansvarslöshet, bidragsberoende och underlägsenhet. (…)
Svagheten blir ett försvar när man har gjort något dumt. Svagheten legitimerar att inte leva upp till normala krav som ställs på vuxna medborgare i ett demokratiskt samhälle. Han menar att den här synen skapar ett alibi för oss alla att slippa ta ansvar som medborgare. Det är inte mitt problem, det är samhällets sak att ta hand om min medmänniska. (…)
Man skulle kunna avfärda Dick Erixons resonemang med att han är en sådan som visar förakt för svaghet - en übermenschinställning. Det förnekar han. Han säger att han vägrar godkänna svagheten som ett permanent tillstånd hos vissa grupper av människor. Han vägrar se invandrare, arbetslösa, utvecklingsstörda och missbrukare som offer. Svaghet är en situation som det finns stora möjligheter att påverka. Alla människor har starka sidor och kan utvecklas.
Man kan inte komma ifrån att det ligger
en klok inställning och en positiv människosyn i Erixons budskap.
Men skall den bli allmänt accepterad måste det ske betydande
förändringar i mentalitet och inställning hos alla, inte
minst hos politikerna. Det är dags att pensionera den sociala ingenjörskonsten
där man placerar människan i ett kollektiv och i stället
börjar ge människor ett personligt ansvar. Det kan återge
många människor den respekt de är värda."
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Vill du läsa skriften på nätet?
Besök Erixons boklista.