Här en recension av Anders Isakssons biografi Per Albin
(Wahlström & Widstrand 1985, 1990, 1996, 2000) publicerad i smedjan i augusti 2000.
Peralbinismen - socialism med konservativ metodik
Till skydd mot väntade upplopp är riksdagen på Helgeansholmen
belägrad av militär och polis i flerdubbla led när fabrikören
och statsministern Carl Swartz den 5 juni 1917 inleder interpellationsdebatten
om allmän rösträtt. Tusentals människor trängs
vid avspärrningarna. Oro och spänning ligger i luften. Hjalmar
Branting lämnar debatten i kammaren för att gå ut och
avstyra oroligheter. Just när han lämnat plenisalen rusar den
vänsterradikale borgmästaren Carl Lindhagen in och ropar
"Folkets blod flyter! Kan sessionen fortsätta!?!" för att sedan
störta ut igen. Flertalet riksdagsmän följer efter. LO-ordföranden
Herman Lindqvist sitter dock lugnt kvar i sin bänk. När
talarlistan är tom går han upp i talarstolen och fortsätter
debatten så att riksdagens arbete inte avbryts på grund av
demonstrationerna.
Våldsamheterna mellan arbetare och militär denna dag har
överdrivits, både i sin samtid och i efterhand. Den svenska
revolutionsromantiken resulterade i några blåmärken och
skrubbsår. Men den ryska februarirevolutionen fanns i människors
medvetande. Medan Branting och LO-ledningen gjorde allt för att avvärja
upptrappning av hungerkravallerna i Stockholm under våren 1917 underblåste
Per Albin Hansson stämningarna. Han hotade med revolution i
sina tal och ville tillgripa politisk storstrejk. I sin roll som redaktör
för partiorganet Social-Demokraten lät han utmåla
polis och militär som blodtörstiga fiender till arbetarna.
Om Per Albins märkliga förvandling från ung rebell som
stred för militär avrustning och rusdrycksförbud till en
i alla läger respekterad statsman handlar Anders Isakssons mäktiga
biografi om 1500 sidor i fyra band, av vilket det sista publicerades i
sommar. Till skillnad från andra berättelser om 1900-talet,
exempelvis Sveriges Televisions famösa Hundra svenska år,
vill Isaksson hellre avslöja felaktiga tolkningar av händelser
än att okritiskt vidarebefordra myter som lagts tillrätta i efterhand.
Biografin tillför ovärderlig kunskap om vår nutidshistoria,
därtill författad av en driven journalist med förmåga
att levandegöra också det abstrakta.
Efter framgången med allmän rösträtt tappade socialdemokratin
luften under vingarna. De borgerliga partierna återhämtade sig
under de goda ekonomiska tiderna på 1920-talet. Många har glömt
att valet 1928, Per Albins första som partiledare, blev ett stort
bakslag för socialdemokratin. Det var ett trendbrott som tog Per Albin
hårt. Partiet saknade förmåga att förena socialistisk
teori och utopi med vardagspolitik som lockade väljarna. Per Albin
måste ha känt sig ungefär som de borgerliga ledarna gör
idag: vilja förändring av en samhällsstruktur som alltmer
står i strid med tiden, men sakna en egen politisk strategi och därmed
förmågan att attraherar väljarna.
Biografin ger här spännande ledtrådar till hur Per Albin
kunde ta sig ur bakslaget och lägga den grund som gjorde SAP till
1900-talets mest framgångsrika parti i Europa. Förmodligen var
det Per Albins karaktär av maktmänniska, förankrad i verkligheten
snarare än i utopierna, som fick honom att klä sin politik i
den tidens gamla välkända och därför konservativa kläder.
Att folkhemmet, detta begrepp som han blev så intimt förknippad
med, var en stöld från högern är känt sedan länge.
Men han lånade så mycket mer.
Socialismens paroller om internationell solidaritet och gränslös
klasskamp byttes ut mot budskap om sammanhållning och gemenskap på
nationell grund. Blågula fanor ställdes framför de röda
under första maj. Istället för att störta monarken
gjordes denne till nyttig symbol för samling bakom socialdemokratisk
förnyelsepolitik. Per Albin vred borgerlighetens främsta vapen
ur händerna på dem. Och gjorde deras symboler till sina.
Detta avspeglade sig också i den konkreta politiken. Den välkända
"kohandeln" med bondeförbundet 1933 beskrivs av eftervärlden,
helt enligt Per Albins strävan, som ett genombrott för välfärdspolitik
byggd av Sveriges arbetare och bönder. I själva verket var det
en total kapitulation för borgerlig jordbrukspolitik, som på
denna tid var detsamma som protektionism och korporativism. Ett framträdande
skäl för Per Albin att ta med bondeförbundet i sin regering
efter valet 1936, då hans parti kunde skörda frukterna av folkhemsstrategin
och nå fler riksdagsmandat än de borgerliga tillsammans, var
att låta riksdagens starke man i försvarsfrågor, bondeförbundaren
Janne Nilsson i Hörby bli försvarsminister. Därmed
slapp en socialdemokrat stå i främsta ledet för den militära
upprustning som tiden krävde, men som rörelsen internt hade stora
svårigheter att acceptera mot bakgrund av sin tradition som nedrustningsparti.
Per Albin Hansson var med andra ord en överlägsen maktspelare
som först manövrerade ut alla sina starka men mer intellektuellt
lagda motståndare inom sitt eget parti och sedan tillintetgjorde
den borgerliga oppositionen. Även om biografins perspektiv är
socialdemokratiskt låter Isaksson några udda, men skarpsynta
borgerliga röster, typ första kammarens talman, greve Hugo
Hamilton och juridikprofessorn KG Westman i bondeförbundet,
kommer till tals i vassa dagbokscitat. De genomskådar Per Albins
avsikter men lyckas inte hindra hans framfart.
Det unika med Per Albin är att han som utpräglad maktspelare
ändå inte tappade sin värdekompass, som är så
vanligt bland pragmatiker. Socialdemokratin och LO var extremt framstegsoptimistiska,
något som idag kan vara svårt att tro. Per Albin behöll
strävan mot socialism som ett långsiktigt mål och utmålade
den praktiska vardagspolitiken som steg på vägen. Han ville
ett nytt samhälle. Isaksson beskriver det som att Per Albin hade en
närmast deterministisk tro på att framtiden obevekligen bar
utvecklingen mot socialism. Striderna mellan olika klasser och intressen
skulle ersättas med harmoni. Alla skulle tjäna staten. Per Albin
talade om samhället som en organism och hade en patriarkal grundton,
inte alls olik högerns traditionella perspektiv med medborgerlig plikt
att tjäna konung och fosterland. Ja, fosterlandet iallafall. Han såg
demokratins friheter som gåvor från statsmakten till medborgarna,
som tack för att de gör sin plikt och tar sitt ansvar att strävsamt
arbeta och slita.
Så länge arbetsmoral och pliktkänsla genomsyrade befolkningen
var blandningen av auktoritär konservatism och stegvis framväxande
socialism inte bara möjlig utan också framgångsrik under
industrialismens guldålder. Men i takt med att staten tog på
sig allt fler uppgifter har medborgarna inte längre någon anledning
att ta ansvar. Nu kräver man bara sin rätt. Peralbinismen fungerar
inte längre. Dels därför att den underminerade sig själv
genom att efterhand utplåna medborgarnas ansvarskänsla. Dels
därför att framstegstro i vår postindustriella tid inte
är förknippad med utveckling mot mer socialism och planhushållning,
utan tvärtom mot mer av marknad, mångfald och individuell frihet.
Peralbinismen var en balansakt mellan en socialism som representerade
utvecklingsoptimism och en nationellt präglad konservatism som representerade
trygghet och förankring. Dagens socialdemokrati har tappat balansen
då också socialismen knyts till bakåtblickande retorik
om den välfärdsstat som lovande så mycket. Partiet har
idag inget annat att erbjuda än nostalgisk längtan till en tid
som flytt.
Den fråga som osökt smyger sig på läsaren är
vem som i vår tid besitter Per Albins förmåga att knyta
samman framtidsoptimism och vilja till genomgripande förändringar
av föråldrade samhällsstrukturer med trygghet och folklig
förankring.
Dick Erixon