Svar på
replik i debatten om amerikanska frihetliga värderingar, Abraham Lincoln och
Thomas Jefferson, i tidskriften Nyliberalen
nr 4, 2002
(se också första inlägget: Lincoln - frihetens främste statsman)
Lincoln
räddade Jefferson
Visst. Med libertarianska glasögon är det lätt att sympatisera med
uppror i syfte att bryta sig loss från en allsmäktig regering. Intuitivt hamnar
man då på sydstaternas sida i deras strävan efter självständighet från
Washington. Ja, i vår tid känner jag för egen del alltmer sympati för en svensk
”secession” från Bryssel. I synnerhet när
moderaternas partigrupp i europaparlamentet, EPP, nu föreslår att unionen ska
börja beskatta medborgarna. Men det innebär inte att varje skäl till utträde är
legitimt eller att varje kritisk invändning mot utträde måste vara konservativ.
Danjell Elgebrandt vill (i Nyliberalen nr 1 och 3) legitimera
konfederationens utträde genom att hävda att södern i slavfrågan inte var sämre
än nordstaterna. Därmed skulle utträdet handla om tullar och suveränitet. Men
konflikten mellan nord och syd blev faktiskt akut därför att södern aggressivt
krävde expansion(!) av slaveriet som
institution inom unionen. Lincoln vädjade om fred i sitt
installationstal och konstaterade att han inte hade några juridiska medel att
ingripa mot slaveriet i syd. Ändå anföll södern. Att de i detta läge, som Elgebrandt spekulerar, skulle som villkor för fredligt
utträde accepterat att slaveriet avskaffades, saknar all kontakt med
verkligheten.
Lincoln avskaffade slaveriet
Dessutom är
utsagan ”Lincoln frigav inte en enda slav” falsk. Sant är att proklamationen om
emancipation inte innebar befrielse av slavar - i just det ögonblick Lincoln
undertecknade den. Men efter undertecknandet den 1 januari 1863 befriades alla
slavar i de områden som nordstatsarmén tog kontroll över. Unionsarmén blev en
befrielsearmé. För nog är det så att jag hellre ser individer befrias från
slaveri än delstater från centralmakten.
I januari
1865 antogs det 13:e tillägget till konstitutionen som
fastslog att “Neither slavery
nor involuntary servitude … shall exist within the United States,
or any place subject to their jurisdiction”. Alltså: Lincoln frigav a l l a slavar!
Somliga
vill tolka frigivningen av slavar som ett sätt att skaffa kanonmat åt
nordstatsarmén. Men det är inte bara cyniskt, utan också fel. De svarta såg
sitt deltagande i kriget som ett viktigt sätt att stärka den svarta
befolkningens ställning i kampen för lika rättigheter. Deras mod och
skicklighet i uniform visade sig också bli ett oavvisligt bevis på att svarta
på inget sätt var underlägsna vita.
Frågan om ”Lincoln
svängt 180 grader på bara några år” är lätt att besvara. Den nyvalde och
28-årige ledamoten av Illinois delstatsförsamling röstade, nära ett kvarts
sekel innan inbördeskriget, emot en resolution som sa att ”the right of property in slaves, is sacred to the slave-holding
States by the Federal Constitution”. Den antogs med
77 röster mot 6, så att rösta emot var inte direkt något Lincoln gjorde av
populistiska skäl.
Politik är inte filosofi
Winston
Churchill har i några sentida biografier anklagats för att inte vara någon stor
statsman eftersom man kan visa att han ändrat strategi flera gånger under andra
världskriget. Han velade, menar man. Men den som hävdar något sådant förstår
inte att det är skillnad på statsmannakonst och filosofi. En filosof kan sitta
på sin kammare och tänka fritt om hur samhället bör se ut och hur man kommer
dit. Men en politiker, åtminstone i en demokrati, har ingen enväldig makt att
göra som han vill. Dessutom inträffar oförutsedda händelser som ständigt
förskjuter maktförhållanden, öppnar nya dörrar. Stänger gamla. Och det som
skiljer statsmän från ordinära politiker är att de aldrig tappar siktet på sina
mest centrala principer, men i det korta loppet får offra både frispråkighet
och ta omvägar för att nå närmare sitt mål.
Det är i
detta ljus vi ska se Lincolns tal om att rädda unionen. Många tolkar det som
uttryck för maktgalen vilja att förtrycka sydstaternas självständighet. Men det
var formuleringar som hade folkligt stöd i norr och som samtidigt inrymde
Lincolns djupaste målsättning. Det han var ute efter, och som han i takt med
militära segrar kunde göra offentligt, var att rädda värderingarna som var
nedpräntade i oavhängighetsförklaringen, dokument som sydstatsföreträdarna
spottade på. För Lincoln var kriget en strid för Thomas Jeffersons
historiska frihetsförklaring.
Jeffersons tvivelaktiga vänner
Va!
Argumenterade jag inte emot Jefferson i mitt förra inlägg? Jo, med anledning av
Erik Herbertsons replik till Jeffersons försvar
behövs ett förtydligande. Lika självklart som att det var Jefferson som höll i
pennan när oavhängighetsförklaringen skrevs och frihetsrevolutionen inleddes
1776, var att han intog en skeptisk hållning till massproduktion och
kommersialism. ”I consider the class
of artificers as the panders
of vice”, skrev Jefferson, ”and the instruments by which
the liberties of a country are generally
overturned”. Även om han modererade sin syn på
ekonomi och allt starkare förespråkade industrialism, var det hans tidigare mer
agrara hållning som lyftes fram och hyllades efter hans död.
Jag känner
igen de här resonemangen från mina år i centerns ungdomsförbund då vi, inte
utan poäng, blev kallade Åsanissemarxister. Total självständighet i
lokalsamhällen har sin lockelse. Men också, har jag upptäckt, sina
begränsningar. De ger ingen ekonomisk utveckling. Och detta problem löste
söderns plantageägare med att slå bojor runt benen på afrikaner som tvingas
jobba gratis. För sydstatsekonomin var den rörlighet som marknader åstadkommer
ett dödligt hot. Därför kunde man bibehålla en stark opinion för slaveriet
också hos det flertal i befolkningen som inte ägde några slavar. Söderns
”livsstil” var beroende av slavar. Och den legitimerades genom att påstå att
det skedde i Jeffersons anda.
Jefferson var mot utträde
Lincoln
ansåg att Jefferson varit en hycklare. Mannen som skrivit det dokument Lincoln
beundrade och vars budskap borde gälla universellt, var också mannen som
profiterade på slaveriet och vars gärningar inspirerat sydstaterna till uppror.
Och för Lincoln var det ett uppror mot värderingarna i
oavhängighetsförklaringen. För att inte stöta sig med opinionen i norr, som
inte ville ta strid för några negrers skull, kommunicerade Lincoln sin hållning
under parollen ”rädda unionen”. Lincoln behöll sina värderingar men dolde dem
bakom populistisk retorik, medan Jefferson gjorde tvärtom, offrade sina
värderingar för det som var praktiskt gångbart.
Av
Jeffersons brevväxling på ålderns höst framgår att han var orolig för att
söderns krav på slaveriets expansion skulle bli ett hot mot unionens framtid. ”If they would
but dispassionately weigh the blessings they will throw
away, against an abstract principle more likely to be effected by union than by scission, they would pause
before they would perpetrate this act of suicide on themselves, and of treason against the hopes of the world. To yourself, as the faithful
advocate of the Union, I tender the offering of my high esteem and respect.” (Brev till John Holmes, 22 april 1820)
Den gamle
Jefferson blir rädd när han ser skörden av det han sått. I ren ynkedom
konstaterar han att ”my only consolation
is to be, that I live not to weep over it”.
Det är
alltså inte fel att påstå att Lincoln genom att i Gettysburg
lyfta fram Jeffersons bortglömda oavhängighetsförklaring och ge den en
ställning överordnad konstitutionen, räddade Thomas Jefferson från sina egna
anhängare. Tack vare Lincoln minnas vi frihetskämpen, snarare än
intressepolitikern som utnyttjades i försvar av slaveriet.
Dick Erixon